יום חמישי, 13 בדצמבר 2018, ה' טבת ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 058-4337220

חינוך וקהילה בצפונט

חינוך קהילה

טלפון סלולרי בשיעור, חובה!!!

בכיתת תלמידים מחוננים במכללת תל חי מנהלים שיעור דרך הוואטצאפ. התלמידים מחוברים לקבוצת הוואטצאפ הכיתתית, וההודעות שהם מקלידים מוקרנות על הלוח.

פורסם בתאריך:


ברוב בתי הספר במדינת ישראל יש כלל ברור האוסר על שימוש בטלפון סלולרי במהלך השיעור, אבל בבית הספר לתלמידים מחוננים, המכונה: "מרכז מדע ודעת תל חי", שבו תוכנית העשרה לתלמידים מחוננים ומצטיינים מאצבע הגליל והגולן, לא רק מותר להשתמש בסמארטפון, זאת חובה, כי זה חלק בלתי נפרד מהשיעור.

הטכנולוגיה משנה את המציאות, ובתי הספר הרגילים מתקשים להתמודד עם קצב השינויים. במרכז לתלמידים מחוננים בתל חי החליטו לאמץ את הטכנולוגיה החדשה ולהפוך אותה לחלק בלתי נפרד מהשיעור.

את הרעיון להפוך את הוואטסאפ לפלטפורמה דרכה מתנהל השיעור הגתה המורה דניאלה שאול, והיא מספרת כיצד היא הגיעה לכך.

"במסגרת קורס לצפייה ביקורתית בתקשורת, שאני מעבירה במרכז, שאלתי את עצמי, מדוע שלא נדבר אל התלמידים דרך הפלטפורמות שלהם? מדוע להיות שוטרים שמנסים לנהל מערכת חינוך?

"מדוע שנצעק 'שקט!' עד שגרוננו יצטרך שיקום כל חודש? מדוע לבקש שוב ושוב: 'כבו את הסלולר!' מדוע להזכיר: 'תצביעו! אי אפשר לשמוע את כולכם יחד, כבדו את האחרים, שתפו פעולה, תירגעו...

"אמרתי לעצמי שלא יתכן ללמד על תופעה חדשנית באמצעים ישנים... פניתי לגוגל בחיפוש אלטרנטיבה, בישראל ובעולם. מצאתי רק הסכמה ששיטות ההוראה מיושנות, אבל לא פתרון. ואז נפל האסימון: הבנתי שעליי לדבר עם הילדים דרך המסגרות שהם משתמשים בהן: סלולר, אינסטגרם, וואטצאפ, פייסבוק".

דניאלה שאול קבעה סדרה של כללים על פיהם מתנהל השיעור: 1. בקורס הזה חובה להשתמש בטלפונים סלולריים - כשהם במצב פעיל ומונחים על הברכיים. 2. בקורס הזה אין יושבים ליד שולחנות, אלא במעגל סביב למסך. 3. בקורס הזה כולם מוזמנים להשיב יחד, בלי להצביע. אין מבקשים רשות ממני ולא מהחברים. 4. בקורס הזה משתמשים בכל אפליקציה, גוגל, אינסטגרם וכו', וכל המרבה הרי זה משובח. 5. אין כותבים על הלוח, הכל מוקרן מהסלולר וממחשב המורה על מסך.

יצאתי לדרך. התחלתי בניסוח 'עשה ואל תעשה', אחר כך הוקרנו ההוראות על מסך שהפך לחלופה הקבועה ללוח בכיתתי; התלמידים קראו והתקשו להאמין:

השיעור מתנהל באמצעות קבוצת וואטסטאפ כיתתית. כל מה שהתלמידים כותבים בסמארטפון שלהם, מוקרן מידית על הלוח. על חלקו השמאלי של המסך מוצגת תיאוריה, דילמה, או ניתוח של הבניה חברתית של דמויות.

על צידו הימני של המסך מוקרנת קבוצת הוואטצאפ, דרך מסך מחשב המורה (הוראות בגוגל...). כך המסך מחולק לשניים, אפשר גם לשלושה חלקים, על פי צרכי השיעור.

התלמידים מגיבים בתוך הווצאפ של הקבוצה לתיאוריה או למשימות. לעיתים עליהם לחפש תשובה שהיא דמות, לעיתים עליהם להביא פרשנות טקסטואלית לערך לא מוכר, לעיתים מידע שיקדם את השיעור, לעיתים פענוח תיאוריה, לעיתים הצלבתה עם תיאוריה אחרת.

שאול: "לא אחת התלמידים עצרו את השיעור והפנו שאלות ישירות אליי באמצעות דיבור וורבלי, לא סלולרי. ואז הפכנו לקבוצת דיון, כאשר אני יושבת במעגל איתם, בשום אופן לא עומדת. אפשר להיעזר במה שמוקרן על המסך ולהגיע לתובנות חדשות שמעולם לא חשבתי שיהיו".

הטכנולוגיה החדשה גם מאפשרת לתלמידים שלא הגיעו לשיעור בגלל מחלה, להשתתף באופן פעיל. "במהלך השיעור שעסק בהבניה החברתית בסרט שלגיה", מספרת שאול, "נדהמנו לגלות על המסך תשובה הנושאת שם של תלמידה ש... לא הגיעה לבית הספר עקב מחלה. היא פשוט הצטרפה לשיעור מביתה, התלמידות עדכנו אותה כאשר ראו את שמה, והיא הפכה לחלק אינטגרלי מהשיעור".

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: