יום שני, 23 בספטמבר 2019, כ"ג אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 058-4337220

המוסף בצפונט

כתבות עומק מורחבות וכתבות מגזין

ההיתר נפסל בפעם השלישית

וועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה קבעה כי ההיתר שניתן על ידי הוועדה המקומית (שלישי במספר) למבנה המסחרי של זאב שאול ליד צומת מצודות, אינו כשר, וכי העבודות שבוצעו עד כה אינן חוקיות

פורסם בתאריך:


המבנה המסחרי שבנה זאב שאול ליד צומת מצודות, ובו נמצא כיום סניף שופרסל, הוא מתחם שעליו ניטש מאבק משפטי שנמשך כבר זמן רב. השבוע הסתיים עוד הליך שבו נחשף כיצד הוועדה המקומית לתכנון ובניה, שבראשה יושב ראש העיר ניסים מלכה, ניסתה שוב לתת גושפנקא למבנה שבו התבצעו עבירות קשות על חוקי התכנון והבניה.

זו הפעם השנייה שוועדת הערר המחוזית נדרשת לפסוק בעניין המבנה הזה. וגם הפעם התוצאה היא אותה תוצאה, ההחלטה מאשרת שוב שבמבנה יש חריגות בניה מהותיות, ולכן לא ניתן להמשיך לאכלס אותו. החלטת וועדת הערר המחוזית התקבלה בשבוע שעבר, לאחר שנעשה ניסיון נוסף בוועדה המקומית לתת היתר למבנה.

חברת בן רז השקעות בע"מ, שבבעלותה קניון נחמיה, הגישה ערר על ההחלטה החדשה, והערר התקבל. יו"ר ועדת הערר המחוזית, עו"ד חגית דרורי גרנות, כתבה בהחלטתה: "לפיכך, הערר מתקבל והתיק יוחזר לוועדה מקומית לשם פרסום הקלה ושמיעת התנגדויות ע"י הוועד המקומית. ההיתר שניתן למשיבה מס' 2 מבוטל. המשיבות תשלמנה כל אחת לעוררת סך של 15,000 שקלים".

שורה תחתונה, לא רק שההיתר בוטל, אלא שעיריית קרית שמונה תצטרך שוב להוציא מתקציבה 15,000 שקלים הוצאות משפט, סכום שלבטח היה ניתן למצוא לו שימושים מועילים יותר, אלמלא התעקשה הוועדה המקומית לתכנון ובניה לתמוך בהליך לא חוקי".

מגרש החניה אינו תת קרקעי

כאמור זו לא הפעם הראשונה שוועדת הערר המחוזית נדרשת לעסוק במבנה המדובר. במהלך שנת 2016 החליטה הוועדה לדחות את עתירתה של חברת ש.ז.ת, שבבעלותו של זאב שאול, לאשר את איכלוס המבנה, זאת לאחר שמהנדס העיר הקודם, חגי קול, התנגד לכך בשל חריגות הבניה המהותיות שנעשו במקום.

בדיון אז נחשפה הדרך שבה פעלה חברת ש.ז.ת, כדי לעקוף את המגבלות של תוכנית המתאר העירונית ביחס לשטח בו בנתה את הקניון. בהחלטה שהתקבלה בעקבות הדיון נאמר: "לבסוף, נתייחס לעניין החניון שאינו תת קרקעי ואינו 'במרתף', כמצוין בהיתר, באשר רק דופן אחת שלו מוטמנת מתחת פני הקרקע. נציין כי דעתנו אינה נוחה מהאופן המטעה בו הוצג החניון בהיתר".

מה למעשה עומד מאחורי הדברים האלה? חברת ש.ז.ת בנתה את המבנה המסחרי כך שהחניון שבו אינו תת קרקעי, וחלק ממנו, זה הפונה אל הכביש הסמוך, נמצא מעל הקרקע. כך למעשה ניתן להמיר אותו בקלות יחסית לשטחי מסחר. אם הוועדה המקומית לתכנון ובניה בראשותו של ניסים מלכה יצאה מגדרה כדי לאשר את עבור חברת ש.ז.ת חריגות בניה מהותיות, סביר להניח שגם את ההמרה של קומת החניה הזו לקומת מסחר, היא היתה מאשרת בהמשך הדרך. לכן דעתה של וועדת הערר לא היתה נוחה.

האישורים לא התקבלו עד היום

פה עולה השאלה, אם הקומה המדוברת תהפוך מקומת חניה לקומת מסחר, היכן יחנו הלקוחות הבאים לקניות במרכז המסחרי הזה? את התשובה לכך אפשר למצוא כיום מול מרכז הטניס. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה העלימה עין מכך שחברת ש.ז.ת בנתה מול מרכז הטניס מגרש חניה על שטח שאינו בבעלותה, וכיום הוא עומד לרשות באי המרכז המסחרי שלה.

עוד לפני שנבנה מגרש החניה הזה גובש הסכם משולש בין חברת ש.ז.ת, העירייה ומרכז הטניס, שבו נאמר שחברת ש.ז.ת תבנה את מגרש החניה הזה ותקצה חלק ממקומות החניה עבור באי מרכז הטניס. ההסכם היה אמור לעבור אישור של מועצת העיר, של רשות מקרקעי ישראל ושל משרד הפנים. בפועל חברת ש.ז.ת התחילה לבנות את מגרש החניה והשלימה את בנייתו, עוד בטרם התקבלו האישורים האלה, ולמעשה הם לא התקבלו עד היום.

עדיין אין היתר למעגל התנועה.

האופן שבו חברת ש.ז.ת קודם כל בונה ואחר כך רצה לבקש היתרים, חזר על עצמו גם בסיפור של מעגל התנועה שנבנה על כביש 99 סמוך למרכז המסחרי שהחברה הזו בנתה. סביב בנייתו של מעגל התנועה הזה ניטש מאבק משפטי שהגיע עד בית המשפט העליון. חברת ש.ז.ת בנתה אותו ללא היתר, והמהנדס העיר הקודם, חגי קול, התנגד לתת לו היתר בדיעבד.

גם חברת נתיבי ישראל התנגדה לאופן שבו נבנה מעגל התנועה. בסופו של דבר לבית המשפט העליון היתה דילמה. היה צו מניעה של מהנדס העיר חגי קול נגד המשך העבודות, והכיכר עמדה בלתי גמורה באופן שיכול היה להוות סכנה בטיחותית. לכן בית המשפט העליון נתן צו ארעי זמני להשלמת העבודות הדרושות למניעת סכנה בטיחותית, אך הדגיש שאין בכך משום היתר קבוע, ועל היזמים להשיג היתר כזה. מיותר לציין שבניית הכיכר הושלמה, למרות ששום היתר חוקי קבוע לא ניתן לה.

אחרי אותה החלטה ראשונה של וועדת הערר המחוזית  מ-2016, שפסלה את המשך איכלוס המרכז המסחרי, ערערה חברת ש.ז.ת על ההחלטה הזו בפני בית המשפט המחוזי, וגם שם היא נזרקה מכל המדרגות. ושוב, הוועדה המקומית לתכנון ובניה בראשות ראש העיר, ניסים מלכה, נחלצה לעזרתה של חברת ש.ז.ת, ואישרה לה להגדיר שטחים מסחריים שהיא בנתה במרכז המסחרי הזה כשטחי שירות, כלומר מחסנים.

כך רצתה חברת ש.ז.ת לעקוף את ההחלטות שהתקבלו נגד המשך איכלוס המרכז המסחרי, והוועדה המקומית שוב פעלה כחותמת גומי. החלטת וועדת הערר בשבוע שעבר, שפסלה את המהלך הזה, חשפה שוב עד כמה רחוק מוכן ראש העיר ללכת לקראת מקורבו זאב שאול, ובדרך לרמוס את החוק ואת כללי המינהל התקין.

 

תגובת עו"ד אייל מאמו, המייצג את חברת ש.ז.ת: 

ההחלטה התקבלה במשרדנו ואנו לומדים אותה. על פניו ההחלטה שגויה, ואנו שוקלים את האפשרויות השונות העומדות לרשותנו.

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: