יום ראשון, 18 בנובמבר 2018, י' כסלו ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 058-4337220

חדשות בצפונט

חדשות

הפאראמדיקים ולוחמי האש יטפלו בנפגעי חרדה

לוחמי כיבוי האש ופרמדיקים של מד"א יעניקו עזרה ראשונה נפשית לנפגעי חרדה בזמן אמת באירועי אסון, על פי מודל שפותח במכללת תל חי ואומץ על ידי משרד הבריאות.

פורסם בתאריך:


לראשונה בארץ יעניקו לוחמי כיבוי אש, פרמדיקים של מד"א, , צוותי זק"א, משטרת ישראל וכוחות חילוץ והצלה נוספים עזרה ראשונה נפשית לנפגעי חרדה, בזמן אמת, בעת התרחשות אירוע אסון, עפ"י מודל חדשני שפותח ע"י ד"ר משה פרחי, ראש המסלול ללחץ טראומה וחוסן במכללה האקדמית תל-חי.

המודל החדשני, המכונה מודל מעש"ה אומץ ע"י משרד הבריאות כמודל הלאומי להגשת עזרה ראשונה נפשית והוא הוצג לאחרונה בכנס "עזרה רגשית נפשית למגיבים ראשונים" לו שותפים משרד הבריאות והרשות הלאומית לחירום.

מערך הכבאות אימץ את המודל כחלק מחיזוק החוסן המנטלי של הלוחמים ובימים אלו מסיימים במערך, שנה של הכשרות ועד סוף 2018 יתקיימו כ-160 הכשרות. ההכשרות החלו במערך הקצונה הבכיר ומפקדי התחנות ובהמשך למפקדי משמרות ולוחמי אש. 

בשבוע שעבר הוכשרו על-פי עקרונות המודל,  50 פרמדיקים, משורת העובדים הבכירה של מד"א: מנהלי מחוזות, מנהלי אגפים וכו'. ההכשרה, כללה תרגיל גדול אשר דימה אירוע אסון ומצריך טיפול וסיוע לנפגעי חרדה רבים.

לדברי ד"ר פרחי ייחודיות המודל היא בפשטותו והנגשתו לכלל הציבור מחד, ומאידך במהירות ויעילות הסיוע: משך הזמן הממוצע שבו ניתן להעביר אדם ממצב שאינו מתפקד על רקע  חרדתי למצב של תפקוד יעיל, הוא בין דקה וחצי לשתי דקות ולעיתים הרבה פחות מכך.

המודל מושתת על כך שהתקשורת עם הנפגע תהה שכלית ולא רגשית!  "עד היום מה שעושים עם נפגעי החרדה הוא בדיוק ההפך: ראינו אדם במצוקה קודם כל חיבקנו , ליטפנו, דיברנו בטון רך ואמרנו לו שמותר לבכות ושזה בסדר. כל אלה מחריפים את הדומיננטיות של מרכז הרגש על חשבון מרכז הלוגיקה והתפקוד ומכאן נקבל אדם המתקשה מאוד לתפקד ומחמיר מאוד את מצבו" מסביר ד"ר פרחי.

מודל מעש"ה מושתת על 4 עקרונות פשוטים להתערבות מידית במצבי חירום: מ- מחויבות – האדם המסייע צריך ליצור מחויבות בקרב נפגע החרדה, המעניקה תחושת בטחון: ניתן לומר לנפגע: "אני איתך ולא הולך לשום מקום".   ע – עידוד – עידוד לפעילות יעילה.  במקום להרגיע את הנפגע, לתת לו כוס מים ולהרחיק אותו מהזירה – יש לעודד אותו לפעול כדי לסייע לעצמו ולסביבה, ע"י הוראות פשוטות ולהפוך אותו מקורבן למסייע.

 ש- שאלות מחייבות מחשבה – ערוץ התקשורת עם הנפגע צריך להיות ערוץ שכלי ולא ערוץ רגשי. לא לעודד את הנפגע להביע את רגשותיו במהלך האירוע ואחריו. יש להימנע מלומר לנפגע בעת האירוע:  זה בסדר שאתה מפחד, נרגש ובוכה.

ניתן לומר: תספור ותאמר לי כמה אנשים נמצאים סביבך עכשיו. כלומר, שאלות שמחייבות הפעלת מחשבה ולא הפעלת הרגש. ה- הבניית האירוע והדגשה שהאירוע הסתיים. מומלץ לומר לנפגע: "לפני 2 דקות היה פיצוץ, עכשיו יש כאן הרבה כוחות הצלה המגישים עזרה, האירוע הסתיים. עכשיו הכל כבר מאחורינו !"

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: