יום שלישי, 16 באוקטובר 2018, ז' חשון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 058-4337220

ראש פינה בצפונט

ראש פינה

הנה באה הרכבת

עמיר ילוז, המתמודד לראשות המועצה המקומית ראש פינה, מציע אלטרנטיבה לבעיית הנגישות לאזור התיירותי המכונה "אתר השחזור" באמצעות רכבת תיירותית שתסיע את המבקרים לאתר השחזור ובחזרה.

פורסם בתאריך:


בשנים האחרונות זכתה ראש פינה לשגשוג בתחום המסחרי, והפכה למרכז הקניות והבילוי של הגליל המזרחי. אולם בקרב התושבים יש רבים שחוששים שאופיה הכפרי של ראש פינה ייפגע כתוצאה מהפיתוח המואץ. זהו אחד הנושאים שעומדים במוקד השיח הציבורי במושבה לקראת הבחירות הקרובות לראשות המועצה.

ראש המועצה הנוכחי, אביהוד רסקי, שהחליט שלא להתמודד על עוד קדנציה, פעל במהלך 18 שנים בהן כיהן בתפקיד, לעידוד חיי המסחר. הוא ספג לא מעט ביקורת על המדיניות הזו.

מתנגדיו טענו שהוא פוגע באופי הכפרי של המושבה, ושהפיתוח המסחרי נעשה בלי תכנון אסטרטגי כולל, שמביא בחשבון את הבעיות שעלולות להיווצר כתוצאה מהפיתוח המואץ. 

הביקורת נגעה לא רק לאזור המסחרי שנמצא סמוך לכביש 90, אלא גם לתחום התיירותי, ולתוכניות הקשורות לאתר השחזור, שמהווה את האטרקציה התיירותית המרכזית בראש פינה.

אתר השחזור, למרות שהוא באמת פנינה מבחינה תיירותית, לא ממצא את הפוטנציאל שלו בגלל קשיי גישה אל המקום. קשה להגיע ברכב, ובעיקר באוטובוסים.

אביהוד רסקי קידם תוכנית שמטרתה היתה לפתור את בעיית הנגישות. הכוונה היתה לבנות באזור הסמוך לבית הקברות של הישוב מוזיאון ליהדות רומניה, וממנו לבנות מעלית תת קרקעית, שתוביל את התיירים ישירות לתוך אתר השחזור.

זהו פרויקט יקר, כ-17 וחצי מיליון שקלים עלותו. המימון אמור היה להגיע הן מהתאחדות עולי רומניה, והן מגורמים ממשלתיים. כיום הוא מתקדם בעצלתיים, ובינתיים רק חפרו את הפיר למעלית.

.

כשהתוכנית הזאת פורסמה היא נתקלה בהתנגדות חזקה של תושבים, שאפילו ארגנו הפגנה. הם טענו שהתוכנית הזאת תפגע באופי המיוחד של המקום, ושאפשר למצוא אלטרנטיבות זולות וטובות יותר. רסקי דחה את הטענות האלה, וטען שהתוכנית לא פוגעת באופי המקום, ורק תחזק את האטרקטיביות התיירותית של אתר השחזור.

אחד המתנגדים החריפים לתוכנית הוא עמיר ילוז, שמתמודד על ראשות המועצה בראש פינה.  ילוז טוען שמדובר בתוכנית מגלומנית, שתעלה הון עתק, ולא תפתור את בעיית הנגישות.

"הבעיה מתמקדת בתיירות הקבוצתית", אומר ילוז. "האוטובוסים צריכים לעבור קטע מאוד צר ברח' דוד שוב, שמוביל לאזור בו אמור לקום המוזיאון. זאת סכנת נפשות מבחינה בטיחותית. מספיק שאיזה רכב פרטי יבוא ממול, כדי שהרחוב הצר הזה יהיה חסום לאוטובוס".

עמיר ילוז התנגד לתוכנית שהוביל רסקי מראשיתה, ובמקביל הוא גם קידם תוכנית אלטרנטיבית. הרעיון של ילוז הוא להוביל את התיירים והמבקרים ברכבת תיירותית. מדובר ברכב שנראה כמו רכבת, אבל נוסע על גלגלים.

ה"קטר" של הרכבת דומה לקטרים של פעם, והוא סוחב אחריו שלוש קרוניות עם נוסעים. ילוז גם הכין תמונות הדמיה של הרכבת הנוסעת ברחובות ראש פינה, כדי שהתושבים יוכלו להתרשם מהרעיון באופן מוחשי.

"הרכבת היא אטרקציה בפני עצמה", אומר ילוז. "היא תשמש כשאטל, ותיקח את התיירים מהאזור המסחרי של ראש פינה סמוך לכביש 90, לכיוון אתר השחזור ובחזרה, ברכבת תותקן גם מערכת הדרכה קולית, שתסביר לתיירים מה הם רואים בדרך.

"שתיים או שלוש רכבות כאלה, יתנו מענה מספק, ואני משוכנע שאם התוכנית הזו תוגשם, היא תיתן דחיפה גדולה לתיירות בראש פינה, ותאפשר למצות את הפוטנציאל התיירותי שיש לאתר השחזור".

עמיר ילוז אומר שההצעה שלו לפתרון הבעיה התיירותית היא דוגמא לדרך שבה הוא מתכוון לנהל את המועצה המקומית, אם ייבחר.

"לתושבים בראש פינה מאוד חשוב שהאופי הכפרי והנופך ההיסטורי של המושבה יישמר", הוא מסביר. "צריך פשוט להפעיל את הראש ולחשוב מחוץ לקופסא, ואז אפשר למצוא פתרונות שייאפשרו את שגשוגה של ראש פינה, מבלי שייפגע האופי המיוחד שלה".

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: