יום רביעי, 08 באפריל 2020, י"ד ניסן ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 058-4337220

הטור של טל בוקריס - מאמנת אישית בצפונט

מאמנת

מציאות ישראלית : מצב בטחוני, פחדים וילדים.

כיצד לדבר ולטפל בילדים כאשר הפחד הוא חלק משגרת חייהם בשל מצב בטחוני. טל בוקריס, מאמנת אישית בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך ותואר שני בייעוץ חינוכי, מציעה לכם כמה דרכים להתמודדות עם הפחדים ותאמינו או לא – זה עובד!!!

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

טל בוקריס

מאמנת אישית המתמחה באימון אישי.זוגי.הורות B.A פסיכולוגיה וחינוך M.A ייעוץ חינוכי Tal.bookris@gmail.com www.talbookris.com

מהו פחד? איך אפשר להתמודד עם פחדים? האם אפשר ללמד לשלוט בפחד ובחרדה כשהשמיים בוערים ויש רק שניות ספורות לרוץ לממ"ד?

"סבב לחימה" קוראים לזה בתקשורת, בעוד שלכל תושבי עוטף עזה זו בעצם שגרת חיים.

אזעקות, יירוטים, מרחב מוגן, כניסה לממ"ד ,חזרה לשגרה מילים המתארות מציאות הזויה שהיא שגרה הכי לא שגרתית שיש, כי ממתי לחיות בצל פחד תמידי זו שגרה?  ממתי התנהלות במצב חרום היא עניין יומיומי?

אבל לצערנו המצב הוא כזה באזור הדרום ועוטף עזה. המקום שהוא בית לכל כך הרבה אנשים.

 ובית מטבע הדברים, צריך להיות מקום בו אדם צריך להרגיש הכי בטוח,מוגן, שלא לדבר על ילדים, אך בשביל אותם תושבי הדרום הבית הוא בעצם מקור הפחד והלחץ. זוהי מציאות שעולה על כל דמיון ולעיתים היא מציאות של תושבי הצפן או כלל ארצינו.

אבל זהו המצב, זו המציאות  ולא נראה שהיא עומדת להשתנות בזמן הקרוב וכך הפחד הופך להיות דרך קבע בחייהם של כל כך הרבה ילדים ומבוגרים כאחד.

אז איך אפשר לחיות עם הפחד הקיים?

מה ניתן לעשות בכדיי לא לתת לו להשתלט ולנהל את חיינו?

ובעיקר כיצד ניתן לא להעצים את ממדיו עד ישתק מתפקוד תקין ונורמאלי?

להל"ן כמה דרכים להתמודדות עם פחדים. אפשר לאמץ את כולם ואפשר רק טכניקה אחת או שתיים, מה שחשוב זה להתמיד לפעול לפי הטכניקה בכל פעם כשהפחד מופיע ו/או בכל פעם שאתם יודעים מראש שאתם עומדים להתמודד עם פחד כלשהו.

ראשית יש שלוש נקודות מוצא חשובות שיש להבין, ללמוד ולשנן:

   פחד הוא רגש נורמאלי ויש מצבים שהוא אפילו מתבקש ובעצם עוזר לנו לשמור על עצמינו, שהרי אילולי פחדנו לא בהכרח היינו יודעים שאנחנו צריכים להגן על עצמנו, כמו למשל: להיכנס לממ"ד או למרחב מוגן בשעת אזעקה, או לזכור לא לשחק באש, או לחגור חגורת בטיחות ברכב וכד'. פחד הוא לא בהכרח דבר רע, יש לו גם כוונות טובות. הוא מתחיל להציק כשהוא יוצא מאיזון. וכאמור משתלט ומנהל את החיים.

אפשר להתמודד עם פחדים ,אבל צריך להחליט לרצות לעשות זאת ואו אז בכל פעם כשהפחד מופיע, לעשות את הפעולות הנדרשות בכדיי להרגיע "אותו" (את הפחד) וכאמור, לשלוט בו, לנהל אותו.

הכלי המשמעותי ביותר שיש לכל אדם הוא המחשבה. כל אדם בכל גיל יכול לבחור על מה הוא חושב ומתי!

טל בוקריס ממליצה של על 3 טכניקות שימושיות ופשוטות לתפעול כשהילדים בחרדה:

1.         עשו רשימה של "מחשבות טובות" שהם בעצם כל דבר שאם אתם עושים אותו או חושבים עליו מרגיע אתכם. אם יש ילדים קטנים אפשר להכין סלסלה נחמדה ובה פתקים שהכנתם מראש כשבכל פתק רשום משהו אחד מאותה הרשימה. זה יכול להיות טיול שעשיתם, או כזה שאתם רוצים לעשות, זה יכול להיות מחשבה על תכוניות עתידיות שאתם מצפים לעשות, או מחשבה על חבר/חברה/מישהו מהמשפחה או אפילו חיית מחמד, ספר טוב שקראתם, משחק שאוהבים. ממש כל דבר שהמחשבה עליו גורמת לכם להירגע.

אני קוראת לסלסלה הזו "סל המחשבות הטובות" ובכל פעם שיש אזעקה ונכנסים לממד מוציאים פתק מהסלסלה וחושבים או מדברים על מה שכתוב בסלסלה.

2.         הפחד הוא לפעמים רק חלק אחד מסיטואציה שלמה. למשל פחד מטיסה יכול להתברר כפחד מהמראה או נחיתה בלבד, פחד ממעליות יכול להתברר כפחד מהרעש של המעלית או מהרעד שלה כשהיא עוצרת, פחד גבהים יכול להופיע רק כשמסתכלים מהגובה אבל לא כשנמצאים בגובה, פחד במצב של מלחמה יכול להיות פחד מהרעש של האזעקה וכד'. נסו לנסות לזהות את "נק' האפס" של הפחד שלכם, ז"א נסו "לפרק" את הפחד ולזהות מהו הרגע הספציפי שגורם לכם לרעד, לדפיקות לב, לתחושה של חוסר אונים, לדבר הזה שכשאתם מרגישים אותו, אתם מפחדים.

ענו על השאלה: "מהו הרגע הספציפי שבו הפחד שלי בשיאו?". אחרי שזיהיתם את אותו רגע ספציפי ( נק' האפס של הפחד") מדדו בזמן כמה דק אתם מרגישים את הפחד. ברוב הפעמים תראו שמדובר בכמה דק' ספורות ולעיתים גם פחות. במצב כזה כבר הרבה יותר קל להתמודד עם פחד או לשלוט בו כי אתם כבר יודעים כמה זמן בדיוק תפחדו וכל שניתן זה לנשום, לדבר, לשמוע מוזיקה, לשתות, ללעוס מסטיק, לקחת סוכרייה או כל  פעולה קוגניטיבית אחרת במשך הזמן הנדרש. ככה המוח שלכם "לומד" שהוא יכול לשלוט בפחד ולהתמודד איתו ובעצם יש פרופורציה כי מפחד אחד ארוך, גדול, מתמשך למדתם שמדובר במס' דק שאתם יכולים להתמודד איתם.

3.         דבור עצמי: אחת הטכניקות הכי נכונות שיש – במצב של פחד דברו עם עצמיכם, אמרו בקול מילים מרגיעות, מעודדות, מנחמות. דאגו להעסיק את עצמיכם בפעולה נוספת חוץ מלפחד. העיסוק הזה ידרוש ממך להסב תשומת לב לעוד משהו חוץ מלפחד ובכך יאזן אותו.

4.         הקשבה להיגיון – הרבה פעמים הפחד הוא לא רציונאלי. שהרי סטטיסטית תאונות מטוס זה דבר נדיר, במעליות עולים/יורדים כל יום מיליארדי אנשים בעולם ולא קורה כלום, כיפת ברזל נמצאת באחוזי הצלחה גבוהים. פחד משתק היגיון. אז כשהפחד משתלט עליכם, הכניסו היגיון ועשו זאת באופן מודע ורציונאלי וכמה שיותר. ככה תזכירו לעצמיכם ולפחד שאתם יודעים יותר טוב ממנו ותנצחו אותו.

כמו בשיר של שלמה ארצי "ולא לפחד מהפחד" כי הרבה פעמים אנחנו מתרגלים לפחד ממשהו ונותנים לפחד מקום של כבוד בחיינו. תלמדו ותתאמנו, איך להתנהל במצבי הפחד וכך תראו שלאט לאט תצליחו להתמודד עם הפחד ולשלוט בו.

בהצלחה♥

 

לשאלות ניתן לפנות אל טל בוקריס, בפרטים המופיעים לפניכם

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה:

כתבות אחרונות בהטור של טל בוקריס - מאמנת אישית