יום שישי, 25 בספטמבר 2020, ז' תשרי ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 058-4337220

חינוך וקהילה בצפונט

חינוך קהילה

המומחה למצבי משבר ממליץ

ד"ר משה פרחי, ראש המסלול ללחץ טראומה וחוסן במכללה האקדמית תל-חי, נותן המלצות להורים להתמודדות יעילה בעקבות נגיף הקורונה

פורסם בתאריך:


הורים רבים נאלצים, בימים אלה, להישאר עם ילדיהם בבית, בעקבות ההנחיות של משרד הבריאות. חלקם אף נמצאים בבידוד בית.  ביטול מסגרות החינוך והנחיות הבידוד הן, בשלב הזה, התרופה הטובה ביותר להפחתת הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה. ברור ששהות בבית יחד עם הילדים עלולה להיות משימה מאתגרת שיכולה בצד הרווחים של זמן איכות עם הילדים ליצור גם תחושות כעס בלבול וכמובן דאגה ומתח בקרב הילדים. 

ד"ר משה פרחי, העומד בראש המסלול ללחץ וטראומה בחוג לעבודה סוציאלית, במכללה האקדמית תל-חי, ומשמש גם כסגן הקב"ן הראשי של פיקוד העורף נותן מספר הצעות פשוטות ויעילות שניתן להסתייע בהן בתקופת השהות הממושכת בבית עם הילדים, המבוססות על מודל מעש"ה שפיתח:

 1. צרו מחויבות: העבירו את המסר שכולם יחד וכל אחד עוזר לשני וכמובן שאתה נמצא עימם  בכל זמן – כל הזמן. חלקו תפקידים ותחומי אחריות. אתם ההורים בתפקיד המקפיד שכל אחד ממלא את תפקידו (ומשתדלים שלא לעשות דברים במקום הילדים).

 2. עידוד לפעילות יעילה: חוסר אונים הוא אויב! חשוב לדאוג לפעילות יעילה:  הקפידו על שגרת יום: קימה בבוקר, התארגנות, ארוחת בוקר, תכנון יום עם הילדים כולל שעות מסך ושעות לימוד ושעות משחקי קופסא, שעות ארוחות, פעילות גופנית במסגרת הבית אפשר גם תחרות בין הילדים,    התארגנות לשינה, מקלחות וכו'.

 3. הפעלה שכלית – למדו את הילדים מעט על איך מודדים דופק /חום ובקשו שיכינו טבלה עם   המדדים שלהם. עודדו לתחרויות חשיבתיות כמו: חי-צומח-דומם, משחקים כמו "צוללות" או כל  משחק קופסה אחר.

4. הבנייה, תכנון וסדר פעילות

צרו  לוח זמנים ותוכנית פעולה ועבודה לימי הבידוד.  מדי יום שבו עם הילדים, סכמו את אירועי היום – הסבירו במילים פשוטות גם מה אמרו בתקשורת בנושא הקורונה ותכננו עם הילדים את לוח הזמנים של יום המחרת. תכננו כבר מראש את חלוקת התפקידים בין הילדים כך שהילדים יהיו מגויסים לתפקידים שלהם כבר מהבוקר.

 

ד"ר משה פרחי מדריך בסמינר ער"ן (עזרה ראשונה נפשית)

איך להתמודד עם הפחד שהילדים מביעים?  ד"ר פרחי מסביר: "המצב בהחלט עשוי לגרום לתחושות לא נעימות וגם תגובות גופניות שונות. צריך לזכור שרגש שלילי כגון פחד, תחושת איום וכו עד גבול מסוים הוא לחלוטין נורמטיבי ומותר שיהיה. לכן נעשה סרגל רגשות ונבקש מהילד לדרג מה עוצמת הרגש שמציק לו ונבקש שיסביר לנו מה בדיוק הרגש הזה, מה גורם לו ומה צריך לעשות לדעתו כדי שהרגש יפחת ב 1-2 נקודות".                 

מודל מעש"ה שפיתח ד"ר משה פרחי, אומץ לפני כשנה וחצי ע"י משרד הבריאות, כמודל הלאומי להגשת עזרה ראשונה נפשית על-פיו הוכשרו אנשי כוחות הביטחון וההצלה, מד"א, משטרה, כיבוי אש, זק"א ועוד.  המודל, פותח במהלך שנת 2011  לטובת המערך הצבאי הלוחם, בתמיכה ובליווי מנהלי האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות.

ייחודיות המודל היא בפשטותו והנגשתו לכלל הציבור מחד, ומאידך במהירות ויעילות הסיוע. המודל מושתת על כך שהתקשורת עם הנפגע תהה שכלית ולא רגשית. המודל מושתת על 4 עקרונות פשוטים להתערבות מידית במצבי חירום: מ- מחויבות,   ע – עידוד,  ש- שאלות מחייבות מחשבה, ה- הבניית האירוע והדגשה שהאירוע הסתיים.

צילומים: דוברות מכללת תל חי ומועצה אזורית הגליל העליון

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה:
1
כפר טורעאן
חאלד זרעיני | 11:00   17.03.20