יום חמישי, 22 באוגוסט 2019, כ"א אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 058-4337220

מ.א. הגליל העליון בצפונט

הגליל

סכנה בצומת קיבוץ עמיר

תאונת דרכים, שהתרחשה לאחרונה בצומת הכניסה לקיבוץ עמיר, המחישה עד כמה הצומת הזה מסוכן. דיון בנושא התקיים במליאת המועצה האזורית, לבקשתו של חבר המועצה, יורם אבן צור. הפיתרון עדיין רחוק, אבל במועצה האזורית מבטיחים לפעול לקידום הנושא מול חברת נתיבי ישראל.

פורסם בתאריך:


בצומת הכניסה לקיבוץ עמיר, הנמצאת בכביש 9779, אין נתיבי השתלבות, לא לרכב הרוצה לפנות לתוך הקיבוץ, ולא לרכב היוצא מהקיבוץ. לכן, כל נהג המגיע מכיוון מזרח, ורוצה להיכנס לקיבוץ, מעכב את התנועה בנתיב בו הוא נמצא, עד שבנתיב הנגדי אין תנועה ממול, ואז הוא יכול לפנות שמאלה לתוך הקיבוץ.

במקביל, נהג שרוצה לצאת מהקיבוץ שמאלה לכיוון קרית שמונה, צריך להמתין עד שהכביש יהיה פנוי משני הכיוונים. בשעות הבוקר זו יכולה להיות המתנה ארוכה, ויש נהגים שנמאס להם להמתין, והם לוקחים סיכונים שעלולים להוביל לתאונה.

זה מה שקרה לאחרונה באחד הבקרים. רכב פרטי הגיע לצומת מתוך הקיבוץ, ורצה לפנות שמאלה לכיוון קרית שמונה. בדיוק באותו רגע הגיע מכיוון מזרח אוטובוס עם תלמידים, נעצר והמתין שהנתיב ממול יהיה פנוי, כדי שהוא יוכל להיכנס לתוך הקיבוץ.

הנהג ברכב הפרטי רצה לנצל את העובדה שהאוטובוס עומד, וניסה לפנות שמאלה, אלא שבדיוק באותו רגע הגיע טנדר ממול, הטנדר ניסה לחמוק מהרכב הפרטי וסטה ימינה אל השוליים, ואז התנגש בחוזקה בשער של הקיבוץ.

למרבה המזל התאונה הזו הסתיימה ללא נפגעים, אבל בקיבוץ עמיר לא רוצים לחכות עד שמישהו חלילה יקפח את חייו בצומת המסוכן הזה. יורם אבן צור, תושב עמיר, וחבר מליאת המועצה האזורית הגליל העליון, העלה את הנושא בישיבת המועצה האחרונה.

אמנם מצב דומה קיים גם בעוד שני צמתים על אותו כביש, בכניסה לשדה נחמיה ובכניסה הדרומית לבית הלל, אבל אבן צור סבור שצומת קיבוץ עמיר הוא  מקרה מיוחד, והסדרת הצומת הזה צריכה לקבל עדיפות.

"בקיבוץ עמיר פועלים היום 4 מוסדות חינוך", מסביר אבן צור. "בית הספר עינות ירדן, בית הספר עינת הגליל, היחידה לקידום נוער, ובית הספר שחפים, שהועבר לקיבוץ עמיר, לרגל שיפוצים.

"בבוקר זה ממש סכנת נפשות. בזמן שתושבים מהקיבוץ יוצאים לעבודתם ביישובי הסביבה, מגיעים במקביל לקיבוץ רכבי הסעות של בתי הספר, מורים שמגיעים ליום עבודתם, והורים שמסיעים את ילדיהם לבתי הספר ברכבם הפרטי. הכל מתנקז לאותו פרק זמן, ולכן זה כל כך מסוכן".

תכנון להסדרת הצומת קיים כבר מאז שנת 2013, ועל פי התכנון הזה צומת הכניסה לקיבוץ שדה נחמיה אמור להיות מועבר מזרחה ממיקומה הנוכחי, כך שהוא לא יהיה מול הכניסה לקיבוץ עמיר, ובמקום ייבנה מעגל תנועה.

בתשובה שקיבל אבן צור ממנהל אגף ההנדסה במועצה האזורית הגליל העליון, אוהד לבנת, נאמר: "מבוצעים מספר פעולות להסדרת הבטיחות בצומת, בשיתוף נתיבי ישראל שאחראים על הצומת ובשיתוף קיבוץ עמיר וקיבוץ שדה נחמיה.

"בטווח הקצר: הסדרת התאורה (בימים אלו), תמרור פנימי בהתייחס לדרך המערכת. בטווח הארוך: הסדרת מעגל תנועה על כביש 9779. מצ"ב תכנית למעגל תנועה המקודמת בימים אלו".

האמצעים שלבנת מדבר עליהם בטווח הקצר מהווים פיתרון מאוד חלקי, ורק התוכנית של הקמת מעגל תנועה תוכל לתת פיתרון אמיתי. השאלה היא כמובן מה זה אומר פיתרון בטווח הארוך.

המועצה האזורית יכולה ללחוץ ולהפעיל את השפעתה, אך ההחלטה להסדיר את הצומת צריכה להתקבל בחברת נתיבי ישראל, משום שמדובר בכביש בינעירוני. בנתיבי ישראל יש ועדה מיוחדת, המכונה ועדת סיכון, שהיא הגוף שאמור לבחון כל בקשה להסדרת צומת, בהתאם לקריטריונים מאוד ברורים ונוקשים. כדי שצומת יוגדר כמסוכן צריכים  להתרחש בו 8 תאונות עם נפגעים במהלך תקופה של שלוש שנים.

בקיבוץ עמיר לא מעוניינים לחכות לתאונות עם נפגעים. הם רוצים פיתרון כאן ועכשיו. הניסיון מוכיח שלחץ ציבורי יכול להועיל. כך היה בצומת ביג, בצומת הכניסה לאזור התעשיה הצפוני בקרית שמונה. למרות שהצמתים האלה לא עמדו בקריטריונים  באופן מלא, ניתן האור הירוק להסדרתם. צומת נוסף שהוסדר בעקבות לחץ ציבורי הוא צומת הכניסה לקיבוץ עמיעד, שם לאחר תאונה קשה, התקיימה הפגנה ובראשה עמד ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ.

בתשובתו במליאת המועצה, הסביר לבנת שאם זה יהיה תלוי רק במשרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, אין סיכוי שהסדרת הצומת תקבל עדיפות. לכן במועצה האזורית החליטו לקדם את התכנון באופן עצמאי, ולשם כך קיבוץ עמיר וקיבוץ שדה נחמיה כבר מימנו ביחד תכנון בעלות של 70 אלף שקל לכל קיבוץ. 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: