יום שבת, 16 בנובמבר 2019, י"ח חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 058-4337220

גולן וקצרין בצפונט

גולן קצרין

כיצד יעבירו את הכנפיים הענקיות? (גרסה מעודכנת)

בקרב תושבי הגולן נפוצו שמועות כי העבודות להסדרת 6 צמתים בגולן, המתבצעות בו זמנית, קשורות לצורך להעביר את הכנפיים הענקיות של טורבינות הרוח שמוקמות בימים אלה בצפון הגולן. על פי המיקום של הצמתים בהן מתבצעות העבודות ניתן להעריך את המסלול בו יעברו הכנפיים עד לאתר ההקמה בעמק הבכא

פורסם בתאריך:


בימים אלה מתבצעות עבודות שדרוג והרחבה ב-6  צמתים ברמת הגולן. בצומת קצביה מדרום לקצרין (מחברת בין כביש 87 לכביש 9088), צומת נשוט מצפון לקצרין (מחברת בין כביש 91 לכביש 9088), הרחבת פניה חדה בכביש 98 מדרום לקוניטרה, צומת זיוון מזרחית לקיבוץ עין זיוון (מחברת בין כביש 91 לכביש 98) צומת המפקדה הסורית מצפון לקוניטרה על כביש 98, וצומת הכניסה לקיבוץ אל רום על כביש 98, ממנו יש פניה מזרחה לכביש שמוביל לעמק הבכא.

העבודות האלה, שמתבצעות בו זמנית בשישה אתרים, הם עניין חריג במציאות התחבורתית של רמת הגולן. הסדרת צמתים בדרך כלל מתבצעת על פי קריטריונים כמו עומס התנועה, ובטיחות המשתמשים בדרך. ברוב הצמתים, שמוסדרים כיום בגולן, אין בעיה של עומס תנועה גדול, או בעיה בטיחותית כלשהי.

תושבים בצפון הגולן, הפעילים נגד פרויקט טורבינות הרוח, החליטו לבדוק את הנושא והגיעו למסקנה שיש קשר בין הפעילות להרחבה והסדרה של הצמתים לפרויקט הטורבינות. מדובר בטורבינות ענק שגובהן כ-200 מטר. את עמוד הטורבינה ניתן להביא בחלקים ולהרכיב במקום, אך את כל אחת משלושת הכנפיים המורכבות על הטורבינה, יש צורך להעביר כיחידה אחת. אורך כל כנף כזו הוא בין 40 ל- 45 מטרים.

לכן, לפני שמעבירים את הכנפיים הללו, צריך לתכנן מסלול נסיעה שבו ניתן יהיה לבצע פניות בצמתים, כך שהרכב הענק שנושא את הכנפיים יוכל לעבור בהם. נסיעה כזו מתבצעת בדרך כלל בלילה, והמעבר של הצמתים הוא סיפור לא פשוט בכלל.

מבדיקה שנעשתה מול חברת נתיבי ישראל מתברר שהעבודות להקמת מעגלי תנועה בצומת קצביה ובצומת נשוט אינן קשורות לפרויקט הטורבינות. מדובר בשני צמתים מרכזיים בגולן, שעומס התנועה בהם גדל בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות הגידול במספר התושבים בקצרין, שנמצאת בין שני הצמתים האלה.

אבל כל שאר הצמתים בהם מתבצעות העבודות קשורות לפרויקט של הטורבינות. עובדים שעסקו בהרחבת צומת זיוון סיפרו לתושבים בצפון הגולן, שפעילים נגד פרויקט הטורבינות, שאכן הרחבת הצמתים הללו קשורה לפרויקט.

אם בוחנים מהו המסלול האפשרי להעברת כנפי הטורבינות לצפון הגולן, אפשר מראש להסיר את האופציה שהן יועברו דרך גשר בנות יעקב, משום שהכביש שם מפותל מאוד. האפשרות הסבירה יותר היא דרך גשר אריק מצפון לכינרת. משם עולים לגולן בכביש 87 לכיוון צומת קצביה.

ממשיכים ישר מזרחה בכביש 87  עד לצומת הבשן, ושם פונים צפונה בכביש  98 עוברים את אלוני הבשן ומגיעים למקום מדרום לקוניטרה, בו יש פניה חדה מאוד של כביש 98 לכיוון מערב. שם מתבצעות עבודות להרחבת הפנייה הזו. המקום הבא בו מתבצעות עבודות הוא צומת זיוון. מזרחית לעין זיוון,

המשך הדרך על כביש 98  ממזרח להר אביטל מוביל לצומת המפקדה הסורית צפונית לקוניטרה, ושם מתבצעות עבודות להרחבת הצומת. ממשיכים צפונה על כביש 98 לצומת הכניסה לאל רום. זהו האתר האחרון בו מתבצעות עבודות הרחבה, ומשם כנפי הטורבינות אמורות לנוע ישירות מזרחה לעמק הבכא, בו מוקמת חוות הטורבינות.

הנוף בגולן הולך ומשתנה ככל שמתקדם פרויקט הטורבינות. זה לא רק הצמתים שעברו שדרוג. כדי לחבר את הטורבינות לרשת החשמל הוקם קו מתח גבוה שאמור להוביל את החשמל מערבה לקווי המתח הגבוה של הרשת הארצית. העמודים הגדולים וחוטי החשמל פוגעים בפסטורליות של הנוף בגולן. הפסטורליות הזו, והנוף הפתוח הם הסיבה העיקרית לכך שהגולן הוא יעד מועדף לתיירות ונופש. 

נכון לעכשיו, רק הפרויקט בעמק הבכא עבר את כל האישורים הסטאטוטוריים והקמתו החלה. כל שאר האתרים עדיין לא צלחו את ההתנגדויות, ואלה הולכות וגוברות ככל שעובר הזמן. התושבים בצפון הגולן מבינים את המשמעות של הפרויקטים האלה, ואת ההשפעה שיכולה להיות להם על איכות חייהם, והם מקווים שיצליחו לבלום את ההליכים להקמת חוות טורבינות רוח נוספות. 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: