יום שבת, 08 באוגוסט 2020, י"ח אב ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 058-4337220

צבא ובטחון בצפונט

צבא ובטחון

האש בדרום והבחירות בצפון

המצב הביטחוני בדרום העלה לראש סדר היום בבחירות בקרית שמונה את המוכנות הביטחונית ואת ניהול מצבי החירום. יש גם מי שמנסה לעשות על זה ספין תקשורתי לקראת ההצבעה בקלפי. כמה דברים שחשוב לדעת על הנושא לפני שבוחרים את ראש העיר הבא

פורסם בתאריך:


יומיים לפני הסיבוב השני בבחירות לרשויות המקומיות, החלה ההתלקחות בדרום. תושבי עוטף עזה שוב רצים למרחבים המוגנים,  והבחירות לרשויות המקומיות נדחקו לשולי החדשות. עדיין לא ברור כיצד תשפיע המתיחות בדרום על תוצאות הבחירות, אבל בקרית שמונה יש כבר מי שמנסה לעשות רווח פוליטי מהמצב בדרום.

הטענות האלה על חוסר ניסיון בניהול מצבי חירום מופנות כמובן כנגד אביחי שטרן. אומרים שהוא צעיר מדי, אומרים שאין לו רקע ביטחוני, ונעשה ניסיון להלך אימים על הציבור, ולנצל את המתיחות הביטחונית יום לפני שאנשים הולכים להצביע.

לכן, יש מקום להתייחס לטענות הללו ולבחון מה נדרש כדי לתפקד נכון במצב חירום, והאם ראש עיר צריך שיהיה לו רקע ביטחוני כדי לתפקד בהצלחה במצב מלחמה.

ניהול התחום הביטחוני ברשות מקומית מתחלק למעשה לשניים, האחד, הכנות למצב חירום, והשני, ניהול העיר במהלך אירוע ביטחוני או מלחמה.

יש קשר בין שני התחומים הללו. ככל שההכנה לקראת מצב חירום טובה יותר, כך גם התפקוד של המערכות העירוניות בשעת מבחן יהיה טוב יותר. כדי שעיר תתפקד היטב במצב חירום, המקלטים צריכים להיות מוכנים, רצוי מאוד שבכל בית יהיה ממ"ד, או לפחות מיגוניות.

האגפים השונים בעירייה צריכים להיות ערוכים לתפקוד במצב חירום. אגף הרווחה למשל, צריך לבנות תוכנית סיוע לאוכלוסיות הנזקקות ולקשישים, שהם בדרך כלל הכי פגיעים במצב חירום. אגף החינוך אף הוא צריך לבנות תוכנית להפעלת מסגרות חינוכיות אלטרנטיביות במצב חירום.

כאשר אגפי העירייה השונים מכינים את עצמם מבעוד מועד, ומסוגלים לתאם ביניהם את המהלכים, התפקוד של העיר תוך כדי מלחמה או מצב חירום נעשה יותר קל ויותר יעיל.

כפי שאפשר להבין, עיקר העבודה צריכה להיעשות לפני שפורצת מלחמה. כדי לעמוד במשימה הזו לא צריך להיות קצין בכיר עם ברזלים על הכתפיים. מה שנדרש זה בעיקר אינטילגנציה וכושר מנהיגות.

ראש עיר טוב הוא כזה שיודע לבחור את האנשים הנכונים לתפקידי המפתח. ניסים מלכה הוכיח כבר שאצלו שיקולים פוליטיים צרים, ודאגה לאנשי שלומו, גוברים על השיקול הענייני. כתוצאה מכך העיר לא מנוהלת היטב בשגרה, וזה כמובן יכול להשליך על התפקוד שלה במצבי חירום.

לא צריך לללכת רחוק כדי להבין שראש רשות יכול לנהל מצבי חירום, גם כאשר אין לו רקע ביטחוני. ראש המועצה האזורית הגליל העליון לשעבר, אהרון ולנסי, לא היה בעל רקע צבאי, והוא ידע לנהל את המועצה הזו היטב בזמנים הקשים, שבהם האזור כולו היה תחת אש.

זה נכון גם ברמה הלאומית. בימים אלה, כשהדרום תחת אש, מי שעומד בראש המערכת הביטחונית של מדינת ישראל הוא שר הביטחון, אביגדור ליברמן. תיק הביטחון הופקד בידיו למרות שאין לו עבר צבאי או משטרתי. יש מספיק "ברזלנים" סביבו שיכולים להציג בפניו את תמונת המצב.

לפעמים יש גם יתרון למי שלא בא ממערכת הביטחון, משום שלקצינים לשעבר יש קושי מסוים לחשוב מחוץ לקופסא, ולהבין את התמונה הכוללת.

עמיר פרץ היה שר ביטחון ללא כל רקע ביטחוני, אבל הוא הבין היטב שכשהעורף פגיע, זה משפיע על היכולת של צה"ל לנהל את המלחמה, ולכן התעקש על פיתוח 'כיפת ברזל'.

גם ליברמן מבין זאת היטב, והוא זה שיזם את התוכנית למיגון הצפון, שבמסגרתה אמורים לבנות ממ"דים בכל הבתים באזור שנמצא בטווח של עד 40 ק"מ מהגבול של לבנון וסוריה.

לאור כל הדברים האלה, תושבי קרית שמונה לא צריכים להיבהל מהקולות שנשמעים ביומיים האחרונים, שמנסים לעשות ספין פוליטי מהמצב הביטחוני. אם לקרית שמונה יהיה ראש עיר טוב, הוא יהיה טוב הן בשגרה והן במצבי חירום. כך הם פני הדברים, וזהו השיקול שצריך להילקח בחשבון כאשר באים אל הקלפי.   

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: