יום שישי, 19 ביולי 2019, ט"ז תמוז ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 058-4337220

חדשות בצפונט

חדשות

פחות שעות בתשלום

מועצת העיר קרית שמונה אישרה את ההקלות במתכונת החניה בתשלום, שכוללות קיצור השעות בתשלום, וחניה חינם בשוק העירוני. ההצעה לשעה ראשונה חינם לא התקבלה, אך לא נפסלה כאופציה שתיושם בעתיד.

פורסם בתאריך:


היה דיון סוער בשבוע שעבר במועצת העיר בנושא החניה. המועצה אישרה בסופו של דבר את המתווה שהציע חבר המועצה מישל בן שימול, לאחר הפעלה ניסיונית במתכונת החדשה.

על פי ההצעה שאושרה תתאפשר חניה ללא תשלום בימי שישי וערבי חג וקיצור שעות החניה בתשלום בימי חול. החניה בתשלום שהייתה בימי חול עד השעה 19:30 תקוצר לשעה 18:00. בנוסף, החניה בחניון המסומן בשוק תהיה ללא תשלום בכל ימות השבוע. (חל איסור מוחלט להחנות בשטח המקורה בשוק).

הדיון במועצת העיר היה סוער ורווי האשמות הדדיות, בעיקר בין אלי זפרני למישל בן שימול. ההתכתשות הזו הוכיחה עד כמה הנושא הזה טעון, וכתבה זו מתפרסמת באיחור, משום שהיה צורך לברר לעומק, ולקבל תשובות ברורות על סוגיות שנדונו בישיבה הזו.

 מישל בן שימול בעיצומו של הוויכוח עם זפרני במועצת העיר

בצד כל המהומה והמהלומות המילוליות שנזרקו לאוויר באולם הישיבות, עלתה בדיון שאלה עקרונית אחת והיא: מדוע לא לאפשר שעה ראשונה בחינם, כפי שנהוג בלא מעט רשויות מקומיות.

מי שהציע את האופציה הזו היה חבר המועצה יורם מלול. מלול הזכיר שכאשר הוא היה חבר קואליציה בקדנציה הקודמת, ועמד בראש ועדה שדנה בנושא החניה בתשלום, הוא ניסה להביא למצב שבו השעה הראשונה לא תהיה בתשלום, ועמדתו בנושא לא השתנתה.

ההצעה שמלול רצה ליישם בזמנו נפסלה, ומי שפסל אותה היה ראש העיר הקודם, ניסים מלכה. הסיבה לכך היתה שמרבית התושבים שמגיעים למרכז העיר חונים לפרקי זמן של עד שעה ואולי קצת יותר.

המשמעות היא שאם היו מיישמים את המתכונת של שעה ראשונה חינם, ההכנסות של העירייה מחניה בתשלום היו מצטמצמות באופן ניכר. ניסים מלכה, שהיה זקוק להכנסות באופן נואש, עקב הגרעון הכספי העמוק שבו העירייה היתה נתונה, לא יכול היה להרשות לעצמו להפסיד את ההכנסה הזו. עיריית קרית שמונה היתה כבולה לתוכנית הבראה, וכלל לא בטוח שמשרד הפנים היה מאשר צעד כזה.

בנוסף לכך, עיריית קרית שמונה חתמה על חוזה הפעלה עם חברת מילגם. הנהגת שעה ראשונה בתשלום, והקטנת ההכנסות עקב כך, היו יכולים להיחשב כהפרת החוזה. מה היתה חברת מילגם עושה במקרה כזה? את זאת קשה להעריך, אבל עירייה כגוף ציבורי צריכה לכבד הסכמים, גם כאשר הם לא נוחים לה.

זאת פחות או יותר הירושה שקיבל ראש העיר הנוכחי, אביחי שטרן, ואיתה הוא צריך להתמודד. מכיוון שהוא התחייב בקמפיין הבחירות שלו לבחון מחדש את נושא החניה בתשלום, הוא אכן פעל ודאג שתתבצע בדיקה מקיפה בתחום זה.

המשימה הזו הופקדה בידיו של מישל בן שימול, שמונה למחזיק תיק החניה בעירייה. בן שימול למד את הנושא לעומק, סייר בשטח, שוחח עם בעלי העסקים, שמע את הדעות בעד ונגד, ולבסוף גיבש הצעה  שבשלב ראשון יושמה באופן ניסיוני.

אחרי שהמתכונת החדשה נוסתה והיתה שביעות רצון מהתוצאות, היא הובאה לאישור מועצת העיר כדי שניתן יהיה ליישמה באופן קבוע. המתכונת הזו לא כוללת את ההצעה של יורם מלול, לשעה ראשונה חינם, פחות או יותר מאותן סיבות שבגללן ניסים מלכה נמנע מליישם אותה.

רק לאחרונה אושרה במשרד הפנים תוכנית הבראה חדשה, בה קיבלה העירייה סיוע של מעל 50 מיליון שקלים. זהו אמנם הישג מאוד משמעותי, אבל הוא בא יחד עם דרישה להידוק החגורה מצד העירייה. משרד הפנים לא יתיר לעירייה לוותר בקלות כזו על הכנסה משמעותית.

גם ההסכם מול מילגם עדיין תקף, והוא יישאר בתוקף עוד כשנתיים. העירייה מחויבת לכבד את ההסכם, גם אם ראש העיר הנוכחי לא מרוצה ממנו. 

אבל למרות כל המגבלות האלה, ההצעה שאושרה כוללת הקלות משמעותיות. אז כיצד הצליחו בעירייה להשיג את ההקלות בחניה בתשלום, שעליהן פורסם, מבלי שתהיה הפרה של ההסכם מול מילגם?

התשובה היא שהיה משא ומתן של תן וקח. העירייה הוסיפה את מרכז צבי לאזור של החניה בתשלום, ובתמורה קיבלה את ההקלות הללו. לכן חברת מילגם לא תצא מופסדת, וסך ההכנסות מהחניה ישאר פחות או יותר כפי שהיה.

קיצור שעות החניה בתשלום, כך שהן מסתיימות בשעה 18:00 במקום 19:30 מאפשר לתושבים להגיע למרכז העיר ולחנות בחינם בשעה שמרבית החנויות, הבנקים, הדואר, ועסקים נוספים, עדיין פתוחים.

ההצעה של יורם מלול להנהגת שעה ראשונה חינם אמנם לא התקבלה, אך היא גם לא נפסלה קטגורית. ראש העיר הדגיש שבעתיד, לאחר שתסתיים תקופת ההסכם עם מילגם, תיעשה בחינה מחודשת של כל נושא החניה בתשלום, וגם האופציה הזו תיבחן מחדש.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: