יום שני, 14 באוקטובר 2019, ט"ו תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 058-4337220

דעות בצפונט

דעות

הבלוג של אורי הייטנר - מאמרים בענייני יהדות, ציונות, פוליטיקה וחברה

צרור הערות, והפעם – נזק לדורות, יש פתרון, פשרה על פשרה, איבד את הבושה, המפלגה החסרה, בורות וחוצפה, קו אדום, מחוץ לתחום, אירופה של המאה ה-21, אות הוקרה, קצרין בירת הגולן, מופת של שירות וביד הלשון – יוצאי צבא

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורי הייטנר

חבר קיבוץ אורטל, חוקר במכון שמיר למחקר בקצרין, פובליציסט בעל בלוג בנושאים אקטואליים

uriheitner@gmail.com

https://heitner.wordpress.com/

נזק לדורות – הנזק שנתניהו מעולל לחברה הישראלית, הוא נזק לדורות. דור שלם גדל על הנראטיב על פיו המשטרה ומוסדות החוק והמשפט בישראל הם הרעים. דור שלם מתחנך לשנוא את המשטרה, את הפרקליטות, את בתי המשפט ולא להאמין בהם. ולמעשה, דור שלם מתחנך ללגיטימציה לפשע, לעבריינות ולשחיתות. דור שלם מתחנך לא לכבד את החוק ולא לקיים את החוק, כי החוק הוא האויב.

דור שלם גדל על אהדה למי שמצליח לעקוף את החוק, להערים עליו, לחמוק ממנו, לברוח מאימת הדין, להעריץ עבריינים נמלטים, ולראות בחסינות הח"כים דרך נערצת לברוח ממשפט. דור שלם גדל לתוך תרבות עבריינית עם מוסר של גנבים, שתחתית החבית בו הם ה"משת"פים" של החוק.

מירי רגב אמרה שייקח שתי קדנציות לתקן את מה שעשתה. נראה שתיקון הנזק החינוכי והתרבותי שנתניהו מעולל לחברה הישראלית עלול לקחת שני דורות.

 

יש פתרון – קיומן של בחירות חדשות, חודשים אחדים לאחר הבחירות, זה דבר הזוי. בזבוז אסטרונומי של כספי מדינה, שיתוק המערכות למשך כמעט שנה והחמור ביותר – עוד שלושה חודשים של הפצת שנאה, הסתה ושיסוי.

האם בחירות חדשות הן הכרח?

יש פתרון מצוין למשבר. אם הליכוד יעמיד בראשו מנהיג נורמטיבי ושומר חוק, שאינו שקוע מעל ראשו בפלילים ואינו מנסה להפוך את הכנסת לעיר מקלט לעבריינים – תוקם בתוך ימים ממשלת אחדות לאומית.

יש בהנהגת הליכוד די אנשים שראויים לכך.

 

פשרה על פשרה – ליברמן צודק בהתנגדותו הנחרצת לכל שינוי בחוק הגיוס. הטענה שעמדתו עקשנית וקיצונית אינה נכונה. חוק הגיוס הוא כשלעצמו פשרה, שהלכה כברת דרך ארוכה לקראת המשתמטים. אין מקום לפשרה על פשרה, להפיכת הפשרה לעמדת מוצא שעליה יש מיקוח.

מי שמתעקשים ומקצינים אלה החרדים, שמתיישרים אחרי עמדתו הקיצונית של האדמו"ר מגור.

 

איבד את הבושה – כחלון רץ לבחירות תחת המותג "ימין שפוי". מי שמכנה עצמו "ימין שפוי", עושה זאת כדי לבדל את עצמו מהימין הלא שפוי. מיהו הימין הלא שפוי? שאר מפלגות הימין. מה ההבדל בינם לבין כולנו? העמדה בנושא מדינת החוק.

מול נתניהו הציב כחלון את תמונת בגין, כאומר – אני דבק בליכוד של בגין, של עליונות המשפט, של מדינת החוק ומתנגד לליכוד של נתניהו, של מלחמה במדינת החוק ושל העמדת המנהיג מעל החוק והפיכת השחיתות לנורמה. 152,756 אזרחים נתנו לכחלון את אמונם ואת קולותיהם.

ועכשיו מתכוון כחלון, ללא בושה, למעול באמונם של מצביעיו ולגנוב את קולותיהם, ולהעביר אותם למפלגת הימין הלא שפוי.

 

המפלגה החסרה – מה שחסר יותר מכל במערכת הפוליטית הישראלית, זו מפלגה ערבית פרו ישראלית, פטריוטית. אמנם האידיאל הוא השתלבות של ערביי ישראל במפלגות הקיימות, אך עוד חזון למועד. כעת, זה הדבר הרצוי. הלוואי שתקום מפלגה כזאת ותעבור את אחוז החסימה בבחירות הבאות.

 

בורות וחוצפה – בעקבות החרמתי את ההפגנה נגד השחיתות והחסינות, ברגע שהוחלט לשתף בה את מנהיג חד"ש, ועקב דברים שכתבתי בנושא, כתב לי צבי כסה, בשילוב של בורות וחוצפה, "אתה עוד מתיימר להיות תלמידו של יגאל אלון".

יגאל אלון כל חייו סלד ממק"י ורק"ח, שהיו פחות קיצוניות מחד"ש-תע"ל הלאומניות היום. הוא מעולם לא העלה על דעתו שיתוף פעולה כלשהו אתן.

יתר על כן, הוא יזם הקמת מפלגה ישראלית-ערבית-סוציאליסטית-פרו-ציונית, שהייתה מזוהה עם אחדות העבודה (שאז לא קיבלה לא-יהודים), ומלבד הרצון לחזק את אחדות העבודה במפלגת לוויין, המטרה שלו הייתה להקים מפלגה שתילחם בלאומנות הערבית, שאותה ייצגה באותה תקופה מק"י (שרוב מנהיגיה היו יהודים קומוניסטים). מפלגה זו לא עברה בסופו של דבר את אחוז החסימה.

אגב, רוב המפלגות הציוניות לא קיבלו אז ערבים לשורותיהן. אחת הסיבות לפילוג מפ"ם ופרישת אחדות העבודה, הייתה יוזמת השומר הצעיר לקבל ערבים למפלגה המאוחדת והתנגדות אחדות העבודה. המפלגה הציונית הראשונה שפתחה את שורותיה לחברים ערבים הייתה תנועת החירות, בהנהגת מנחם בגין, שביומה הראשון – יום הקמת המדינה, הכריזה שהיא פתוחה לערבים ולכל תושבי ישראל בלי הבדל דת, גזע ומין.

 

קו אדום – אפילו בימים הקשים ביותר של המאבק על הגולן, כאשר המאכלת הייתה מילימטרים ספורים מעל צווארנו, שמרנו על דמותנו וצלמנו, ולא נתנו דריסת רגל לכהניסטים בהפגנותינו. בטח לא מעל הבמה.

ובדיוק מאותה הסיבה, גם כשאני מאמין בכל לבי בצדקת המאבק בשחיתות ובחרפת החסינות, איני מוכן להפגין יחד עם מי ששוללים את זכות קיומה של מדינה יהודית, תומכים בטרור ומעריצים את הדמוקרטיה של רוצח עמו, אסד.

 

מחוץ לתחום – הבעיה החברתית הקשה ביותר היא הפיכת ישראל מחברה סולידרית לחברה דו קוטבית, מחולקת לשני מחנות, שמאל וימין, שכל אחד מהם מתבצר ומשתבלל, מקצין ונותן לגיטימציה לגורמים הרדיקליים בשוליו, שעד לא מכבר היו מחוץ לתחום.

הימין מקבל את הכהניסטים, את להב"ה, את נערי הגבעות וסמוטריץ' הוא כבר כמעט מיינסטרים. והשמאל מקבל את חד"ש-תע"ל, את שוברים שתיקה, את חילול יום הזיכרון וכד'.

המשימה הלאומית של "כחול לבן" היא להציל את החברה הישראלית מן התמונה המאיימת הזאת, וליצור מחדש מיינסטרים ציוני, דמוקרטי ממלכתי מאחד, שישקם את הסולידריות הלאומית.

לכן, כה חמורה השגיאה הפטאלית של בני גנץ שנכנע ללחצים ואישר את הופעת מנהיג חד"ש-תע"ל בהפגנה נגד השחיתות והחסינות. גנץ קיבל החלטה הסותרת את זהותה ומהותה של כחול לבן. היה זה ליקוי מאורות.

אין לי ספק שהייתה זו מעידה חד-פעמית. גנץ מבין שאם יחזור עליה, לא תהיה כחול לבן, ואני מאמין שהוא גם מבין את הטעות העקרונית ואת הנזק שנגרם.

על כחול לבן לשתף פעולה עם הימין והשמאל הציוני ממלכתי. בן גביר ועופר כסיף ומפלגותיהם מוקצים מחמת מיאוס, יש להתרחק מהם ת"ק על ת"ק פרסה.

 

אירופה של המאה ה-21 – בבחירות לפרלמנט האירופי זכו מפלגות הימין הרדיקלי, הגזעני והאנטישמי, להצלחה (אם כי פחותה מן ההערכות לפני הבחירות). במקביל, הולכת וגואה האנטישמיות האלימה בקרב האסלאם הקנאי העולה ברחבי אירופה. והשמאל הרדיקלי מסלים ומרחיב את פעולתו האנטישמית, ובראשה ההטפה לחרם על ישראל. ושלושת הגורמים האלה מזינים אלה את אלה ומסלימים אלה את אלה.

 

כנראה שאירופה של המאה ה-21 לא למדה את לקח אירופה של המאה ה-20. וכך גם היהודים שבחרו להמשיך לחיות באירופה במקום לעלות לארצם, ארץ ישראל. וכמובן הישראלים שיורדים אליה.

 

אות הוקרה – אוניברסיטת חיפה העניקה אות הוקרה לד"ר גדי טאוב, איתי ראובני מארגון NGO-Monitor ונעם קורן מארגוןTIP. הם קיבלו את אות ההוקרה בזכות פועלם במאבק נגד האנטישמיות בכלל ותנועת ה-BDS בפרט.

יישר כוח ללוחמים באנטישמיות ולאוניברסיטה שהוקירה אותם. כצפוי, צצו בתוך האוניברסיטה כמה חובבי BDS מקארתיסטים, שפתחו במסע מחאה נגד הפרס. זה לא יעזור להם. החלטת הבונדסטג ברוב עצום להגדיר את BDS כאנטישמית, היא סנונית ראשונה להתעוררות העולם הנאור נגד האנטישמיות. אותם מרצים סותמי פיות ייזכרו לדיראון עולם כמי שהיו בצד הלא נכון במאבק נגד האנטישמיות.

 

קצרין בירת הגולן – בכתב העת המדעי "אופקים בגיאוגרפיה" של המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, התפרסם מאמרי "קצרין בירת הגולן", המבוסס על מחקר מקיף שערכתי וכתבתי בנושא.

לצערי, אין גרסת אינטרנט לכתב העת ולמאמריו.

כל מאמר נפתח בתקציר. להלן התקציר:

 

ב 1977- קם היישוב העירוני קצרין, היישוב העירוני היחיד ברמת הגולן. שנות השבעים המאוחרות ושנות השמונים המוקדמות, היו תקופה של מתח ויריבות בין ערי הפיתוח לבין היישובים הכפריים סביבם, ובראש ובראשונה הקיבוצים. דווקא באותה תקופה יזמו היישובים הכפריים בגולן, ובעיקר הקיבוצים, את הקמת קצרין.

הם היו מודעים מאוד למתח הזה, אך הבינו שאזור כפרי מרוחק חייב בנוכחות של יישוב עירוני במרכזו, יישוב שיהווה מוקד משיכה לקליטה רחבה ויספק שירותים ומסחר לאזור כולו. הנהגת ההתיישבות הכפרית, שיזמה את הקמת קצרין, פעלה על פי חזון של מערכת יחסים אחרת בין קצרין לבין היישובים הכפריים, שתהיה שוויונית, שיתופית וחברית, וזאת כלקח מן המציאות החברתית באזורים אחרים.

מחקר זה סוקר את התפתחות הרעיון של הקמת עיר הגולן, החל בגישושים הראשונים מיד בראשית ההתיישבות ובעיקר מאז מלחמת יום הכיפורים שבעקבותיה יזמו היישובים את החלטת הממשלה להקים את המרכז העירוני בגולן. הדגש במחקר הוא על המעורבות של היישובים, ובעיקר הקיבוצים, בכל שלבי ההקמה ועל חזון: "קצרין בירת הגולן".

 

מופת של שירות – ביקרתי שלשום במנהל שירות למעסיקים ולעובדים זרים, אגף ההיתרים ברשות האוכלוסין וההגירה, לצורך טיפול בהארכת היתר להעסקת עובד זר בענף הסיעוד עבור אבא שלי.

השירות שקיבלתי היה מהיר, יעיל ואדיב – מופת של שירות.

ובכלל, זו הפעם הראשונה שאני מבקר בקריית הממשלה בת"א, וככל שניתן להתרשם מביקור קצר, התרשמתי שהמקום מתופעל היטב, בתודעת שירות ועם הפנים ללקוח.

 

ביד הלשון

 

יוצאי צבא – הביטוי יוצאי צבא לקוח מפרשת השבוע, פרשת "במדבר". אלא שהשימוש שאנו עושים בו היום שונה לגמרי ממשמעותו המקורית.

כשאנו מדברים היום על יוצאי צבא, כוונתנו למשוחררי צה"ל. בלשון המקרא, יוצאי צבא הם חייבי הגיוס, כלומר אלה שראויים לצאת למלחמה.

פרשת "במדבר" עוסקת במפקד של בני ישראל, ומונים בה את מספר הלוחמים הפוטנציאליים בכל שבט, והם מוגדרים יוצאי צבא. "מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל, תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם, אַתָּה וְאַהֲרֹן".

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: