יום שני, 09 בדצמבר 2019, י"א כסלו ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 058-4337220

פוליטי בצפונט

עניינים פוליטים ומוניציפאלים

כץ והפריפריה

בדו"ח מבקר המדינה נמתחה ביקורת על מצב התחבורה במדינה, והנפגע העיקרי מהדו"ח הוא שר התחבורה, ישראל כץ. בקרב תושבי הגליל המזרחי והגולן ישנם כאלה שמוחים על הביקורת, ומציינים את פועלו של השר כץ בפרויקטים תחבורתיים שסייעו לקרב את הפריפריה למרכז.

פורסם בתאריך:


שר התחבורה, ישראל כץ, זכה במהלך השנים לתדמית של בולדוזר, כזה שמקדם פרויקטים תחבורתיים בקצב מהיר, ומעת לעת גוזר סרטים על עוד פרויקט שנחנך. אבל בתקופה האחרונה משהו השתבש בתדמית הזו.

הכשלים שהתגלו בתחום התחבורה הציבורית, הרכבת בעיקר, העיבו על ההישגים של השר כץ, ודו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה היה קטלני. הביקורת העיקרית היתה שכץ שם דגש גדול מדי על תחבורה פרטית, והזניח את התחבורה הציבורית.

אחרי הדו"ח הזה, והעימות שנוצר בין השר כץ למבקר המדינה, החליטו כמה אנשים מהגליל העליון לצאת להגנתו של כץ, ואחד מהם כתב: "ישראל כץ הוא שר התחבורה הטוב ביותר שהיה במדינת ישראל. את עבודתו אנו רואים ברוב רחבי המדינה. מחלפים, מנהרות, כבישים רחבים, תאורה, מסלולים מיוחדים לתחבורה ציבורית, רכבות: הקו לכרמיאל, הקו לבית שאן ועפולה, הרכבת הקלה, כל הפרוייקטים מקצרים מרחקים בין הצפון למרכז וההפך. ישר כוח, כבוד השר ישראל כץ".

זה מה שחש אדם שמתגורר בקצה הפריפריה, ולכן שווה לבחון עד כמה סייע השר כץ לתושבי הגליל המזרחי והגולן.

שני פרויקטים תחבורתיים גדולים יצאו לפועל במהלך כהונתו של כץ, וסייעו מאוד לקרב את הפריפריה הצפון מזרחית למרכז הארץ. האחד, כביש 65 ו-85 מצומת עמיעד לצומת גולני, השני, שנחנך ממש לאחרונה, כביש 77 בקטע מצומת ישי ועד אחרי יקנעם.

כיום ניתן להגיע מצומת עמיעד ועד לאזור תל אביב, מבלי לעבור אפילו רמזור אחד. לכן תושב מאזור הגליל המזרחי והגולן, שנוסע במכונית פרטית, גם חוסך זמן נסיעה, וגם נוסע בכבישים יותר בטיחותיים.

גם מי שנוסע בתחבורה הציבורית, יוכל להגיע עד פאתי גוש דן בזמן סביר. הבעיה מתחילה כאשר נכנסים לגוש דן. במצב הזה, גם מי שיצא מהצפון מוקדם באוטובוס הראשון, ימצא את עצמו מצטרף לפקקים שמהם סובלים כל תושבי גוש דן.

השגיאה המרכזית של כץ היתה שלא הבין עד כמה קריטי הוא הנושא של הנת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית). בסביבה עירונית לאוטובוס יכול להיות יתרון, רק אם הוא זוכה לנתיבים משלו, שפנויים מתחבורה פרטית.

בחיפה עשו את זה בפרויקט המטרונית, ובירושלים עם הרכבת הקלה. היכן שזה קיים, זה עובד יפה מאוד, אולם אין מספיק נת"צים, ולכן אנשים מעדיפים לנסוע ברכב הפרטי.

כלפי השר כץ נמתחה גם ביקורת קשה על התפקוד של רכבת ישראל. אי אפשר לומר שכץ לא פעל בתחום הזה. הקו לירושלים והקו לכרמיאל, הם דוגמא. במשרד התחבורה לא חזו, ככל הנראה, את הגידול העצום במספר הנוסעים ברכבת, וגם אם חזו, ספק אם ניתן היה להקים את התשתיות באותו קצב שבו גדלה כמות הנוסעים.

הגידול בכמות הנוסעים ברכבת יכול להסביר את הבעיה של הנת"צים. אנשים מחפשים לנסוע בתחבורה ציבורית, היכן שהיא מהירה, והרכבת, מכיוון שהיא לא עומדת בפקקים, יכולה להיחשב לנת"צ.

השקעות בבניית מסילות ברזל הן לעין ערוך יותר יקרות מאשר סלילת כבישים. לכן אין כיום שום קו רכבת לגליל המזרחי. יש קו עד כרמיאל, אבל כדי להגיע לתחנה בכרמיאל מקרית שמונה, צריך לנסוע דרך כביש 85. מצומת קדרים ועד כרמיאל יש בכביש הזה רק נתיב אחד לכל כיוון, ויש פקקי תנועה בשעות העומס.

הקשר בין הגליל המזרחי לגליל המערבי, נשאר בעייתי. כרמיאל נמצאת בקרבה יחסית לאזור חצור וראש פינה, לכן אם כביש 85 יורחב, האופציה של לעבוד בכרמיאל ולגור בגליל המזרחי, תהיה יותר אטרקטיבית.

לכץ היה עוד מחדל הנוגע לתחבורה הציבורית בפריפריה. מדובר היה בתוכנית הרפורמה בתעריפים שמשרד התחבורה הוביל. הרפורמה הזו לא כללה את הפריפריה, ויצרה מצב שמחיר נסיעה מקרית שמונה לכרמיאל היה כפול ממחיר נסיעה מחיפה לתל אביב, למרות שהמרחק כמעט זהה. לקח כמה שנים לתושבי הגליל המזרחי והגולן, להבין שהם מקופחים. המחאה שהתעוררה הביאה בסופו של דבר לתיקון המעוות.

לאור כל זאת, איזה ציון יכולים תושבי הפריפריה לתת לישראל כץ? כפי שאפשר להתרשם מהדברים, השר כץ יכול לזקוף לזכותו לא מעט הישגים בשיפור הקשר התחבורתי בין המרכז לפריפריה. יחד עם זאת הוא עשה גם כמה שגיאות, אך על זה נאמר: מי שלא עושה, לא שוגה.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: